torsdag den 3. marts 2016

Drivhus og stærekasser

23 februar 2016

Jeg har forkælet mig selv med nye tæpper og puder til drive-huset i dag. Det er måske lidt tidligt at rigge gyngesofaen til, men det er jo netop om foråret, det er allerdejligst at sidde under glasset og drømme … og mindes.

Der er så mange gode minder knyttet til min gyngesofa. Her har jeg siddet med nære veninder, kære kusiner og skønne katte. Lyttet til betroelser, pudige historier og hyggelig spinden. Og selv fortalt om småt og stort, sjovt og sårbart. Der er en helt egen stemning i sofaen. Her kan man sidde i timevis med ben og tæer i solens varme stråler og hovedet i baldakinens skygge … trygt og beskyttet i drivehusets osteklokke.

Af og til lister handymanden også ind i det lille glashus og snupper sig en tiltrængt lur i sofaen.


Selvsamme handymand har i øvrigt haft så travlt i vinter, at han slet ikke har haft tid til at lave nye fuglekasser til mig, så i stedet har jeg bestilt et par spændende stærekasser. De er lavet af træbeton, som efter sigende giver et bedre indeklima for de små dunklædte rollinger. Om dagen isolerer væggene mod varmen og om natten mod kulden, så temperaturen holdes mere stabil end i almindelige trækasser.



Havens fuglekasser – både de små til mejser, spurve og musvitter samt de store til stærene - er ellers hjemmelavede og har et specialdesignet skråt låg, så kattene ikke kan sidde ovenpå dem.

Nu håber jeg, at jeg har fundet nogle tilpas høje og sikre placeringer til de nye stærekasser, så den lille klatremis Lucinda ikke kan komme til dem. Hun er såmænd bare en stor killing og har slet ikke styr på alt det med mus og lækre fjerbundter endnu, men til gengæld er hun ualmindelig let til bens og elsker at balancere i trækronerne, mens jeg står nede på jorden og vrider hænder.




Forresten … nyd lige mine kamuflage-farvede fliser med alger, pest og mos ;-) ;-) De er så slemme, at selv myrerne holder sig væk :-) Jeg må jo tilstå, at jeg har et meget afslappet forhold til terrassen. Den får en tur med løvriven i ny og næ. Hvis den bliver alt for slem kommer gemalen med sin højtryksrenser. Det har fliserne ganske vist ikke godt af på sigt, men de ser da fine ud et par uger.

Jeg bruger ikke terrassen ret meget. Vil meget hellere sidde rundt om i haven på små hyggelige bænke i alt det grønne … eller i drivehuset :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar