søndag den 14. april 2013

Jordbær i højbed


En køkkenhave uden jordbær er ikke en rigtig køkkenhave. Sådan har jeg det i alt fald, men uf, hvor kan et jordbærbed dog være besværligt at passe. Det skal luges i tide og utide, medmindre man lægger halm mellem rækkerne – og det, synes jeg faktisk heller ikke, er særlig nemt.
For halmen skal jo fjernes igen. Ellers er det nærmest umuligt at holde styr på de mange udløbere, som jordbærplanterne sætter. Desuden er det bedst, at der ikke er halm i jordbærbedet om foråret. Solen skal nemlig helst kunne varme jorden op og lokke blomsterne hurtigt frem, så vi kan få tidlige bær :-)

 
Jeg har i mange år ønsket mig et højbed til jordbærrene, og i sidste uge var jeg så heldig at få tilbudet en sekskantet jordbærpyramide fra landhave.dk.

Så nu er jeg spændt på den kommende jordbærsæson. Det vil garanteret være betydelig lettere at passe jordbærrene, og planter i højbede kommer generelt tidligere fra start om foråret end deres mere jordnære slægtninge, så jeg håber også på tidlige bær. Og hvor skal det blive en svir at plukke dem uden at blive træt i ryggen.


 
Weekenden er gået med at sætte de to sekskantede højbede op. De var heldigvis lynhurtige at samle, for der skulle lige et par prøveopstillinger til, før jeg var helt sikker på, hvor de skulle stå. Så det var herligt, at siderne var supernemme at samle og skille og flytte og samle og skille og flytte og samle osv ….

Selvfølgelig valgte jeg en placering, hvor underlaget var skråt. Ergo skulle der graves jord væk langs den bagerste side af højbedet, for det skulle jo nødig ende med at ligne det skæve tårn i Pisa.

 
Efter en del fægten med vaterpasset lykkedes det at få bedet placeret, og jeg fik også anbragt de 6 sider, så vinkler og diameter var ens hele vejen rundt. Set i bagklogskabens klare lys burde jeg måske have valgt et firkantet højbed i stedet for et med seks kanter! Alt det der med Pythagoras læresætninger er nemlig for længst slettet af harddisken ;-)
Nå, men heldet følger jo som bekendt visse personer, så efter et par forsøg var alt, som det skulle være, og her til aften står det flotte højbed derude i haven og venter bare på en masse frodige jordbærplanter. Uh, hvor jeg glæder mig!
Jordbærpyramide fra landhave.dk