fredag den 5. marts 2010

Har du rådyr i haven?

Jeg kan næsten ikke klare mere sne og kulde, men samtidig må jeg jo indrømme, at vinteren har budt på skønne oplevelser. Næsten hver dag har jeg nemlig kunnet nyde synet af 3 rådyr, som har puslet rundt i haven.



Hver eneste morgen har rådyrene stået nede i frugthaven og spist korn sammen med duer og fasaner – og sidst på eftermiddagen har de delt æbler med de tykmavede solsorte. Ja, selv når jeg er vågnet midt om natten og har kigget ud af vinduet, har jeg kunnet skimte silhuetterne af de langbenede dyr tæt ved terrassen.

Jeg har nydt det – men før vi ser os om, så har vi jo balladen. Inden længe begynder de første tulipaner nemlig at titte frem, og er der noget, rådyr elsker, så er det tulipaner. Måske lige overgået af sprøde rosenblade og delikate syren-knopper.


Der findes et væld af mere eller mindre gode råd, hvis man gerne vil have sine planter i fred for rådyrenes ivrige tænder. Det mest almindelige middel er hjortetaksolie, der cirka hver 14. dag skal smøres på pinde, som så stikkes ned omkring planterne. Ulempen ved midlet er, at det stinker fælt!

Et andet husråd er at lade husets herre ”pisse sit territorium af” – eller sagt på pænt dansk: Urinere rundt om i haven. Det gøder desuden planterne! Jeg skal hverken udtale mig om eventuelle lugtgener eller hang til dominans, blot helt faktuelt konstatere, at rådyr ikke bryder sig om menneskelugt. Derfor skulle et par godt brugte sokker også være effektive.


Selv har jeg gode erfaringer med parfume. Ganske vist er det sjældent, jeg bruger den slags bag ørerne, men som de fleste kvinder har jeg jo et par impulskøb og en kikset gave stående. Sidste forår gik jeg hver aften en tur i haven og sprayede lidt på tulipanerne – og sandelig: De ellers så lækkersultne rådyr mistede appetitten og forsvandt lige så stille ud i mark og skov.

Alternativ burde små stumper af duftende håndsæbe eller klude dyppet i kraftigt duftende skyllemiddel også virke. Og det forstyrrer i alt fald ikke havehyggen i samme grad som de førstnævnte og knapt så lækkert lugtende sager!


Det eneste middel, der er 99 % sikkert, er dog et højt hegn. Men det holder jo de smukke rådyr væk året rundt og forhindrer også andre gæster som ræv og hare i at lægge vejen forbi. Så personligt er jeg slet, slet ikke i tvivl. Jeg vil både beholde mine rådyr – og mine tulipaner.

Det er dog ikke kun tulipanerne, roserne, syrenerne og en snes andre velsmagende planter, som er i farezonen, når rådyrene lægger vejen forbi.


I løbet af foråret begynder råbukken nemlig at ”feje” på træer og buske. Hans gevir er udvokset, og den lodne ”bast”, som har beskyttet og næret geviret, mens det voksede ud, begynder at løsne sig. Det klør! Og så kan det nok være, at spinkle træer og buske bliver flænset til den store guldmedalje.

Mine træer og buske er heldigvis gamle nok til at klare mosten – men hvis du har unge, spinkle eller sarte planter og jævnligt får besøg af en råbuk, så er det bedst at købe noget hønsenet og sætte det rundt om de mest udsatte grene og stammer – og så ellers nyde de vilde og smukke men til tider temmelig uopdragne dyr.

Mange hilsner
Inge

Ingen kommentarer:

Send en kommentar